Melding

Dit multimediaverhaal bevat video- en geluidsfragmenten. Zet het geluid aan.

Gebruik het muiswiel of de pijltjestoetsen om tussen pagina's te navigeren.

Swipe om tussen pagina's te navigeren.

Hier gaan we

amateurTONEELhuis

Logo https://webdoc.toneelhuis.be/amateurtoneelhuis

amateurTONEELhuis

Naar boven
Naar boven
Aan het begin van het seizoen 2012-2013 start amateurTONEELhuis, een gezamenlijk project van Toneelhuis en OPENDOEK. De bedoeling van het project, dat over vier seizoenen loopt, is de werelden van het professionele theater en het amateurtheater op een creatieve en stimulerende manier samen te brengen.

Hier vindt u een overzicht  van alle deelnemende en geselecteerde voorstellingen, rijkelijk aangevuld met beeldmateriaal en een overzicht van workshops, dramaturgische inledingen en masterclasses over de vier edities heen. 
Naar boven
Ooit keek het amateurtheater met argwaan naar het professioneel theater. “Een professioneel die contact zocht had een dubbele agenda”, was de waarschuwing. Ondertussen zijn er vele samenwerkingen van OPENDOEK met professionele acteurs, regisseurs en theatergroepen ontstaan. Deze focussen zich doorgaans op één aspect: speelkansen, opleiding, coaching, het beoordelen en jureren van amateurtheatervoorstellingen.  Toneelhuis vertrok van een ander uitgangspunt en stelde de vier voorbije theaterseizoenen haar expertise, medewerkers, infrastructuur, technische uitrusting en repertoire ter beschikking van amateurtoneelgroepen uit Antwerpen en brede omgeving. Dramaturg Erwin Jans vroeg zich als initiatiefnemer af:  “Wat kan Toneelhuis betekenen voor het amateurtheater en vice versa”.  Of concreter: “Wat kan Toneelhuis toevoegen aan amateurproducties met groeipotentieel zodat de voorstelling effectief beter wordt.?” Het resulteerde in een project, dat  toneelgroepen een mooi aanbod schonk aan repertoirekeuze, coaching en opleidingen met als kers op de taart: spelen in de Bourla.  Dat was het unieke aan het project: De feedback en begeleiding werd ook uitgetest en uitgewerkt op de vloer en aangeboden aan een (nieuw) publiek in de schouwburg. Aan het eind van het amateurTONEELhuisproject is de conclusie unaniem: wie de aangeboden kansen greep, beleefde een boeiende ervaring en kreeg een andere kijk op theater.

Bernard Soenens

  


Naar boven

Volledig scherm
Een toneelstuk kiezen!
Jaarlijks de programmatie voor het volgend seizoen vastleggen is geen sinecure. Het vraagt veel leeswerk, wikken en wegen, overleg en discussie.  Toneelhuis bood haar eigen programmatie aan als inspiratiebron voor het amateurtheater.  Een uitdaging op zich. Het resulteerde over de jaren heen in een knap aanbod met onder meer “Caligula”, “de kinderjaren van Jezus”, “Passions Humaines”, “Hedda Gabler”, “De blinden”, “de verwondering” “Reinaert de vos”, “Hamlet”, “Mac Beth”.  Toppers uit de wereldliteratuur maar ook nieuw en minder bekend werk. Naast artistieke bezwaren was er ook een praktische drempel, omdat de definitieve programmatie van Toneelhuis soms tot stand kwam op een moment dat groepen hun keuzes al gemaakt hadden. Het project zorgde in diverse groepen evenwel voor ongewone keuzes.

Waarover gaat het?
Wie is de auteur? In welke tijd leefde hij? Wat zijn zijn drijfveren? Wat bedoelde hij met deze theatertekst? De theatertekst zelf geeft geen antwoord op deze vragen. Een professioneel theater heeft daar een dramaturg voor. In dit project was Erwin Jans ter beschikking van het amateurtheater. Zo mogelijk schakelde hij per toneelstuk ook nog eens een specialist in. Het leverde de regisseurs en acteurs die deelnamen aan het project een berg interessante informatie op. Zo konden ze werken aan een eigen invulling en interpretatie van het gekozen toneelstuk. Het project bleef ver weg van het werkproces rond de eigen versie van Toneelhuis maar nodigde wel uit om de professionele voorstelling te komen bekijken. Een uitnodiging waar de deelnemers gretig op ingingen om dan daarna vooral hun eigen ding te doen. Ook los van een theaterproductie waren er opleidingskansen. Vaste medewerkers van Toneelhuis, zoals Bart Meuleman, Katelijne Damen en Mokhallad Rasem begeleidden een masterclass en gaven hun expertise op het vlak van regie, acteren, scenografie door aan mensen die theater als hobby beoefenen.  

Hoe pakken we het aan?
Toneelhuis heeft voor ieder onderdeel van een productie een verantwoordelijke. In het amateurtheater is het concept en de uitwerking grotendeels het probleem van de regisseur. AmateurTONEELhuisproject stelde deskundigen ter beschikking voor verdere begeleiding van dramaturgie, decorontwerp, acteren, belichting, kostumering,…Er was ook begeleiding op de locatie van de toneelgroepen. Dramaturg Erwin Jans en regie-assistente Lut Lievens woonden ter plaatse repetities bij en gaven de nodige feedback.

De stap naar meer theaterbezoek
De actieve medewerkers in het amateurtheater investeren veel tijd in hun hobby.  Ze zijn uiteraard aanwezig op de voorstellingen van de eigen groep en ook wel van ‘bevriende’ groepen in de buurt. De modale theaterbezoeker beperkt zich tot producties waar kennissen, vrienden of familie op de medewerkerslijst staan. Een professionele theatervoorstelling bijwonen? “Te ver!” “Geen tijd!” “Te duur!” “Te moeilijk!” “Niet mijn ding!” Je hoort het ook van fervente amateurtheaterliefhebbers. Kon het amateurTONEELhuisproject de kloof dichten? De uitnodiging was er. Deelnemende groepen konden met hun achterban, inclusief hun eigen publiek, voorstellingen van Toneelhuis met een kortingpas bijwonen. Een aantal ‘overtuigden’ maakte er gretig gebruik van. De kans om met de achterban een theateruitstap naar Antwerpen te organiseren werd nauwelijks benut. Het bleef bij individuele keuzes.

De stap naar de Bourla
Kers op de taart van het project was de kans om geselecteerd te worden voor “de amateurfestivalweek in de Bourla”, telkens in de maand april. Drie groepen kwamen hiervoor per jaar in aanmerking. Het ging niet noodzakelijk om de beste drie voorstellingen, maar om een selectie op basis van twee criteria. Eén:  Blijft  de voorstelling overeind op het grote plateau van de Bourla? Twee: Heeft de voorstelling groeipotentieel en wat kan de meerwaarde zijn van twee intensieve dagen professionele begeleiding? Een positief antwoord op deze twee vragen zette de poort open voor een selectie.

Boeiende tweedaagse in de Bourla
Selectie betekende dus geen vrijbrief om de voorstelling losweg te kopiëren in de Antwerpse schouwburg.  Met de theatertekst, fotomateriaal, video-opname en lichtplan van de geselecteerde productie  konden de productieleider, regie-assistente en hoofdtechnieker van Toneelhuis zich  voorbereiden. Een week op voorhand was er productieoverleg en werd de geselecteerde groep uitgenodigd voor twee dagen ‘professioneel werken’ in de Bourla.  De overstap naar een schouwburg, de confrontatie met een nieuw publiek, de enorme technische mogelijkheden,  werken met professionele medewerkers waren bepalend in dit sturingsproces. Dat betekende dat je je als amateur  overdag moest vrijmaken en bereid zijn om een karrevracht tips op te pikken en aan de eigen voorstelling te werken. De regisseur behield het laatste woord. De professionele aanpak van alle medewerkers van Toneelhuis was een opsteker. Evenzeer  was er het warm onthaal dat de amateurgroep telkens weer te beurt viel, zowel aan de balie, de kantine, als in contacten met de directie, techniekers, de communicatie en de publiekswerking. Aan het eind van de tweede dag volgde het sluitstuk van het hele proces. Waar het lukte om de Bourla te vullen tot op het tweede balkon, was het helemaal af.

En nu?
Het amateurTONEELhuisproject is na vier jaar afgerond. Een project dat voor Toneelhuis een stevige investering in tijd en middelen was, maar dat bewezen heeft dat samenwerken met professionele theaters een niet te overschatten meerwaarde is voor het amateurtheater. Het project liet amateurgroepen werken aan hun eigen voorstelling in een professionele context om zo tot een kwalitatievere voorstelling te komen. Op dat vlak was het voor iedere deelnemer een unieke ervaring. Deze theaterbeleving een permanent karakter geven door regelmatig professionele voorstellingen bij te wonen is een blijvend werkpunt.  

Bernard SOENENS
Oud-directeur van OPENDOEK
Regisseur van Stalteater Oelegem (deelnemer in theaterseizoen 2014-2015)

Sluiten
Naar boven

Seizoen 2012-2013

Naar boven
Aan het begin van het seizoen 2012-2013 startte amateurTONEELhuis, een gezamenlijk project van Toneelhuis en OPENDOEK. De bedoeling van het project, dat over vier seizoenen loopt, is de werelden van het professionele theater en het amateurtheater op een creatieve en stimulerende manier samen te brengen.

Twaalf groepen gingen tijdens dit eerste seizoen in op de vraag van Toneelhuis en OPENDOEK om zich te buigen over het repertoire van Toneelhuis 2012-2013, met name Romeo & Julia, Zomeravond half elf en Desperado: Compagnie Schmaltz, Theater Vonk, SPI, Toneelstudio Gloriant, Tal en Thee, Ktuna, ‘tist!, Toneelkring Siloewet, WAT?, Antwerpriza en de K.T. De Dijlezonen.

Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen (Erwin Jans), acteerworkshops (Katelijne Damen) en een workshop scenografie (Jean Bernard Koeman) aangeboden. Medewerkers, makers en acteurs van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières.
Naar boven
Romeo en Julia

03 april 2013




Lees hier alles over de voorstelling

Naar boven
"SPI is de toneelgroep van het Sint-Paulusinstituut in Herzele. De acteurs en actrices zijn leerlingen van de school en zijn tussen 12 en 18 jaar oud. Al wie ‘goesting’ heeft en zich wil ‘smijten’, mag meewerken aan de theatervoorstelling. Om de twee jaar nemen we een ‘klassieker’ onder handen en proberen er ons eigen verhaal mee te vertellen."
Naar boven
Bonk …Verliefd
Smoor
IJskoud vuur
Vleugels van lood
Blinde woede
Haat
Mot op uw gezicht
of …erger…
Naar boven
Zmrvnd 10:30 pm

05 april 2013




Lees hier alles over de voorstelling
 
Naar boven
"Gedreven door het aanstekelijke project amateurTONEELhuis grijpen de niet meer zo jonge Ktuna-jongeren terug naar een verjaarde weddenschap met de voorzitter om een onafhankelijke eigenwijze productie op poten te zetten. Een theaterbewerking van Zomeravond half elf van Marguerite Duras vormt de gepaste creatieve uitdaging. Geruggesteund door de groep en omkaderd door inspirerende repertoireavonden, masterclasses en coaching van Toneelhuis groeit de productie zmrvnd 10:30 pm op een organische manier naar volwassenheid. Het resultaat is een psychologische thriller waarin de beklemmende liefdesdriehoek tussen de personages wordt uitgelicht."

Naar boven
Romeo + Julia

07 april 2013




Lees hier alles over de voorstelling

Naar boven

"Figurentheater Tal en Thee werd opgericht door acteur en theatermaker Maarten Van Aerschot. Met een grote belangstelling voor beelden en sfeerschepping vond Maarten zijn weg in de wereld van de podiumkunsten en maakt hij unieke voorstellingen. De inspiratie voor deze voorstellingen vindt hij in de muziek, verhalen, herinneringen, foto's, films en theaterstukken uit zijn jonge jaren tot heden... Met dit materiaal schept hij krachtige beelden die jong en oud aanspreken."

Naar boven
Naar boven
17 november 2012
24 november 2012

"Ik spreek eigenlijk liever van ‘liefhebberstoneel’. Dat woord ‘liefhebben’ raakt de kern van de zaak. Dat heb ik opnieuw gemerkt tijdens de workshops die ik heb gegeven tijdens AmateurToneelhuis. Ik vind de liefde van de amateurs – pardon de liefhebbers – aanstekelijk en hartverwarmend. Ik zie bij hen steeds vaker de honger om dingen te leren, de goesting en de nieuwsgierigheid."




Naar boven
"Ik werk graag met liefhebbers. Ik stel me tegenover hen enigszins anders op dan tegenover beroepsmensen. In beide gevallen moet kritiek mogelijk zijn. Maar voor mij persoonlijk, ik krijg graag klare taal. Een regisseur mag en moet mij dus duidelijk op mijn fouten wijzen, anders kom je niet verder. Wat niet wegneemt dat ik ook een mens ben, kritiek mag nooit kwetsend zijn. Naar liefhebbers toe probeer ik mijn commentaar en mijn kritische opmerkingen wat aan te kleden, alhoewel ik soms wel best streng kan zijn. Ik wil niet dat iemand met een slecht gevoel of teleurgesteld in zichzelf naar huis gaat, maar ik geef wel de opmerkingen die ik wil geven.

Als je met liefhebbers werkt, duikt steeds de vraag op naar de kwaliteit van het acteren. Het is geen makkelijke tweedeling. Ik heb amateurs bezig gezien waarvan ik denk: die kan eigenlijk zo aan de slag in eender welk professioneel gezelschap. Ik heb met groepen gewerkt waar je met babystapjes werkt, waar je een ander kwaliteitsniveau moet hanteren. Ik wil in het amateurcircuit met goede en toegewijde mensen werken, net zoals ik dat in het professionele circuit doe. Ik hanteer wat dat betreft eigenlijk dezelfde waardemeter."

Katelijne Damen

Naar boven
Inleiding
Lees hier de uitgebreide samenvatting

Romeo en Julia
- Wiliam Shakespeare
12 september 2012
Lees hier de uitgebreide samenvatting

Zomeravond Halfelf - Marguerite Duras
17 september 2012
Lees hier de uitgebreide samenvatting

Desperado - Kas en De Wolf
19 september 2012
Lees hier de uitgebreide samenvatting





Naar boven
22 december 2012
19 januari 2013

Naar boven
Naar boven
Zomeravond Halfelf

"WAT? ontstond ruim tien jaar geleden als tegengewicht voor de typische kerktorenkomedies in de streek (die er natuurlijk ook moeten zijn, maar we hebben af en toe graag eens iets anders). Dit seizoen besloten we uit de krochten van het Oost-Vlaamse Wichelen te kruipen en een hele provincie verder mee te doen aan amateurTONEELhuis. Al bij de eerste infosessie door dramaturg Erwin Jans werden we ondergedompeld in een professionalisme dat ons volstrekt vreemd was (“wat ís dat zelfs, een dramaturg?”). Organisatorisch talent was nooit ons sterkste punt, maar voor dit project wilden we wel eens een extra inspanning doen. We zouden dus ook ‘echte’ functies in het leven roepen, zoals een productieleider, een scenograaf en dus een dramaturg – dingen waarvan we voorheen amper wisten wat het betekende."


Naar boven
Romeo/Julia (niemand ziet wat schoon kan zijn)

" 'tist! is een driekoppig theatercollectief dat werkt vanuit Kontich en Mechelen. Het wil een eigen plaats zoeken in het grote theaterveld door eigen, hedendaags, koppig en brutaal theater te maken. We spelen graag mensen die zich groter voordoen dan ze zijn, die kleiner reageren dan ze zelf zouden willen, die denken en voelen zonder er zelf hard over nagedacht te hebben.  

Romeo/Julia (niemand ziet wat schoon kan zijn) zet de twee geliefden samen in een kleine kamer. Ze hebben alleen maar elkaar om lief te hebben, om verwijten naar te sturen, om te troosten. Ze passen bij elkaar en ook weer niet. Het is een spel van aantrekken en afstoten: in woorden en in fysiek."
Naar boven
Desperado

"Toneelstudio Gloriant werd opgericht in 1969 op de Antwerpse Linkeroever. Gegroeid uit de toenmalige KAV en KWB is zij een vaste waarde geworden in de streek. Gaandeweg is er steeds getracht kwaliteitstheater te brengen. Het repertoire is niet echt commercieel te noemen. Drama, tragikomedie, tragedie zijn genres die geregeld aan bod komen. Gedurende de jaren zijn verschillende acteurs en actrices de revue gepasseerd. Momenteel bestaat de groep uit een beperkte kern en werkt zij vooral met ‘freelance’ liefhebberacteurs/actrices. Bewerkingen van ‘klassiekers’, stukken van ‘grote’ auteurs, toneelwerken met ‘naam’, Gloriant gaat geen uitdaging uit de weg.

Het project amateurTONEELhuis gaf de groep de mogelijkheid het beroepstheater anders te leren kennen. De aangeboden masterclasses en info avonden zorgden hierbij voor een meerwaarde."

Naar boven
Zomeravond Halfelf

"De kiemen van Compagnie Schmaltz ontstaan in de zomer van 2006 wanneer het cultuurcentrum Schoten vraagt om een project met jongeren te organiseren. Hiervoor wordt Idejaal! gemaakt, een voorstelling op basis van An Ideal Husband van Oscar Wilde. Dit project smaakt duidelijk naar meer en met z’n tienen wordt er opnieuw een voorstelling gemaakt, dit keer op basis van Tsjechovs Oom Wanja (2009). Vanaf dan wordt de naam Compagnie Schmaltz – een term die verwijst naar overdreven sentimentaliteit – gebruikt.  

In onze versie van Zomeravond half elf  zijn wij vooral gaan experimenteren met de mogelijkheden die we door het project aangeboden kregen wat beeld en geluid betreft. Anders dan in vorige producties zijn we nog meer samen op zoek gegaan naar wat we met de tekst wilden vertellen. Naast de professionele ondersteuning en feedback is de meerwaarde van het amateurTONEELhuisproject voor Compagnie Schmaltz de masterclass acteren o.l.v. Katelijne Damen geweest (we zijn allemaal nog meer fan geworden!). Hieruit hebben we heel wat boeiende en bruikbare tips onthouden en proberen te gebruiken. Dit project heeft ons ook doen experimenteren met techniek en vorm en deed ons een tekst aanpakken die we anders nooit geënsceneerd zouden hebben. Het was hierdoor een moeilijker repetitieproces dan gewoonlijk – maar niet minder boeiend!"
Naar boven
Zomeravond halfelf, een verhaal van passie

"De Dijlezonen - Leuven zijn een 102-jaar jong amateurtheatergezelschap, opgericht in 1911.

De Dijlezonen maken vier tot vijf producties per seizoen, waarvan één door en voor jongeren. Meestal spelen we in het CC Wagehuys in Leuven, maar op aanvraag gaan we graag buitenshuis gastvoorstellingen verzorgen. Het gezelschap is apolitiek en telt momenteel een zestigtal actieve leden.   De Dijlezonen zijn ontzettend blij met amateurTONEELhuis. De geprivilegieerde relatie met Toneelhuis en de inzichten over theater die de professionelen bieden, tillen ons als gezelschap hoger."

Naar boven
Half elf zomeravond

"Theater Vonk heeft haar basis in Antwerpen Noord. Een kleine kern van vaste spelers wordt per productie aangevuld met nieuwe spelers via audities. Een professionele omkadering staat in voor regie, scenografie, choreografie, film en muziek. Theater Vonk brengt stukken uit het klassieke repertoire (Tsjechow, Ibsen, Lorca, Duras, Miller …), in coproductie met het Oude Badhuis in Antwerpen Noord.

Half elf zomeravond was onze evidente keuze in dit project omdat we al verschillende keren Duras gespeeld hebben (La Musica II, Savannah Bay). Aanvankelijk werd het proces wel wat beïnvloed door onze deelname aan het amateurTONEELhuis- project: onze visie werd vaak afgetoetst aan die van Toneelhuis, tot we dit op een gegeven moment loslieten en kozen voor onze eigen interpretatie en visie."
Naar boven
Zomeravond, halfelf


"Antwerpriza is het Russische theater in Antwerpen en bestaat meer dan tien jaar. Wij spreken de internationale taal van het theater; op een stoutmoedige en directe manier, oprecht en met gevoel vertellen we over alles wat ons hart doet kloppen en onze ziel onrustig maakt. Ons theatergezelschap verenigt buitengewone, artistieke persoonlijkheden van verschillende generaties en nationaliteiten, met een andere kijk op de wereld. Dit alles met één enkel doel - iets 'moois' verkrijgen uit de klassieke dramaturgie of onttrekken uit het razende heden; om dit aan de kijker te laten zien, die we hierdoor een deel van onszelf schenken. "
Naar boven
Zomeravond halfelf

"Wij hebben genoten en zijn zeer tevreden dat wij aan dit project mochten meewerken. De samenwerking met OPENDOEK (choreografie) en Toneelhuis verliepen vlot en waren zeer positief op alle gebied. Het gehele concept was zeker een grote meerwaarde voor onze groep. Wij hebben het toneel positief op een andere manier ervaren."
Naar boven

Seizoen 2013-2014

Naar boven
Amateurgezelschappen in de Bourla!

Na een geslaagd eerste seizoen zetten Toneelhuis en OPENDOEK, de belangenbehartiger van het amateurtheater in Vlaanderen, hun samenwerking verder.  

Toneelhuis nodigde amateurgezelschappen uit om zich te buigen over het Toneelhuisrepertoire van het seizoen 2013-2014. Een heel seizoen lang werkten veertien Antwerpse gezelschappen aan hun versie van Hamlet (Shakespeare), Macbeth (Shakespeare), De verwondering (Claus) en Van den vos Reynaerde:
Het Garagetheater (Duffel), Toneelkring Jan Mat (Kapellen), TG Sehnsucht (Antwerpen), UR Toneelgroep (Antwerpen), het Stalteater (Oelegem), Dionteater (Wilrijk), Compagnie Schmaltz (Antwerpen), Toneelstudio Gloriant (Antwerpen), Vaartheater (Schoten), Code vzw (Sint-Niklaas), Theatermakers Eigenwijs (Deurne), Schoolbond Lier (Lier), Theater Milla (Antwerpen) en ‘Tist! (Mechelen).

Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen, acteerworkshops en een workshop techniek aangeboden. Medewerkers van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières van alle groepen.   Vier van hen werden geselecteerd om hun voorstelling in de Bourla te spelen.
Naar boven
Hamlet

11 april 2014




Lees hier alles over de voorstelling
Naar boven
"Compagnie Schmaltz wil theater maken vanuit een grote voorliefde voor (repertoire)teksten en tracht met een onmiskenbaar spelplezier die teksten toegankelijk en eigenzinnig voor een breed publiek te spelen.
Via het amateurTONEELhuisproject probeert de groep met Zomeravond, half elf (2012) en nu met Hamlet zichzelf uit te dagen en haar grenzen te verleggen.

Voor Compagnie Schmaltz betekent dit project ook het ontmoeten van andere toneelmakers: zowel professionelen als amateurs. Het bekijken van andere voorstellingen, zien hoe anderen met theater bezig zijn, een inkijk krijgen in de keuken van professionele theatermakers,... geeft energie en goesting om nog meer theater te maken."
Naar boven
Sinds 2005 zijn De Gouden Handjes de tweejaarlijkse bekroning voor de beste amateurtoneelvoorstelling in de provincie Antwerpen. Compagnie Schmaltz won in 2014 met Hamlet de Gouden Handjes voor Beste Regie en Beste Productie en was genomineerd voor Beste Kostumering en Beste Mannelijke Hoofdrol. Compagnie Schmalz maakte deze voorstelling in het kader van amateurTONEELhuis en werd in april 2014 geselecteerd om de voorstelling in de Bourla te spelen tijdens het amateurTONEELhuisfestival.
Naar boven
VOS

13 april 2014




Lees hier alles over de voorstelling
Naar boven
"VOS  speelde eerst in de natuurlijke biotoop van de personages uit het Middelnederlandse verhaal. In november bij vriestemperaturen keken toeschouwers in een bos naar de zondige leefwereld van die dieren die verdacht veel op mensen leken. Nauwelijks een week later herwerkten we VOS om het in een rijkelijke mensenwereld te plaatsen. In een kapel zag een beperkt publiek naar een beschaafde, decadente vorm van het even zondige verhaal. In de Bourla zal VOS zijn derde gedaante aannemen: rijkelijk uitvergrote decadentie van beestige mensen waarmee te lachen valt in hun kleingeestigheid."

Naar boven
" ‘tist! doet graag mee aan amateurTONEELhuis. Het biedt ons de mogelijkheid om de eigen theatertaal af te toetsen met andere makers, en vooral om ons eigen werk kritisch te (laten) bevragen. De ontmoetingen met andere groepen en ervaren theatermensen beschouwen wij als een cadeau: energie verpakt in masterclasses, aardige aanwezigheid op koude speelplaatsen. Vooral de dramaturgische sturing en het warm menselijk contact kon ons inspireren in het nemen van beslissingen.

Ook de stukkeuze vinden we interessant: vorig jaar was er Romeo/Julia, dit jaar VOS en volgend seizoen denken we graag na over Maria Stuart. Het zijn stukken die op dat ogenblik of al langer tot onze verbeelding spreken.

Dit seizoen werd VOS uitgenodigd om te spelen in de Bourla. Dat vinden we een heel avontuur en meer dan een fijne speelplek. We willen graag onderzoeken of onze aanpak wel werkt in die grote zaal. En we willen daar graag met toeschouwers over praten."

Naar boven
Reynaert

16 april 2014



Lees hier alles over de voorstelling
Naar boven
"Theatergroep Milla werd in 2007 opgestart door vier enthousiaste jongeren. Enkele jaren later is Milla uitgegroeid tot een divers en multidisciplinair team dat haar creatief talent ten volle benut bij elke productie. Acteren, regisseren, teksten schrijven, livemuziek, decor en kostuums maken, alles doen we zelf. Dit leidt tot een grote bron van creativiteit, inspiratie en ervaring. Elke productie verandert de groep en de functie van de leden, van spelen naar maken naar productief werk. Dit zorgt voor een grote dynamiek en daagt iedereen uit. Als jongerengroep zoeken we naar een vorm van theater dat fris en vernieuwend is, en waar spelplezier prioriteit krijgt.

In onze interpretatie van Van den vos Reynaerde staan de thema’s macht en wellust centraal. Een verhaal waar ‘slecht’ en ‘goed’ op losse schroeven worden gezet, waar individu en samenleving tegenover elkaar komen te staan. De universaliteit van deze thema’s maakt de voorstelling zeer actueel. Ons werkproces startte dan ook met een zoektocht naar de maatschappelijke relevantie van de tekst en het vinden van een nieuwe invalshoek van waaruit we het verhaal en de thematiek konden benaderen. Eens we die lijn gevonden hadden, lieten we onze verbeelding de vrije loop aan de hand van improvisaties. Door een combinatie van tekst, beelden en muziek hebben we ons stuk vormgegeven."
Naar boven
"Deelnemen aan amateurTONEELhuis was een vernieuwende ervaring. Door de samenwerking met OPENDOEK en Toneelhuis, hebben we de lat hoger gelegd: de kern van het verhaal beter uitgekiend en deadlines vervroegd. Om naar een kwalitatieve voorstelling te streven waren de workshops heel verrijkend. We lieten ons, naast dit project, ook coachen via OPENDOEK. Het was een intense voorbereiding, maar we zijn beide organisaties enorm dankbaar voor deze kans."
 
   
Naar boven
Lady Macbeth

18 april 2014




Lees hier alles over de voorstelling
Naar boven
LADY Macbeth. Gelooft in de liefde.
Gelooft in haar man.
Gelooft in haar plan.
Haar medestanders zijn argwanend. Zij weten waartoe de liefde voor een machtig man leiden kan. Gedreven door een duister voorgevoel proberen zij Lady Macbeth op andere gedachten te brengen. Misschien zijn sommige dromen niet bedoeld om uit te komen?
Naar boven
Maken
21 september 2013
Mokhallad Rasem en Bart Meuleman

Acteren
30 november 2013
Stijn Van Opstal

Kostuum
Inge Büscher

Naar boven
De Verwondering - Hugo Claus
30 september 2013
Lees hier de uitgebreide samenvatting

Shakespeare
01 oktober 2013

Reynaert de Vos
03 oktober 2013
Lees hier de uitgebreide samenvatting


Naar boven
Twee dagen lang kregen verschillende gezelschappen een camera ter beschikking om hun voorbereidingen, ervaringen en indrukken te filmen.

Bekijk hier het resultaat



Naar boven
Naar boven
Ik Vos

"Theater op Schoot en Theater op Maat behoren tot onze favoriete speeltuin. We maken voorstellingen ‘small’ (15-20 min.), ‘medium’ (40-50 min.) en large (+60 min.) om mee naar het publiek te trekken in culturele centra, op locatie, in musea, bij mensen thuis in de huiskamer. Elk stuk is een creatie, al dan niet in opdracht. Het creatieproces vertrekt op de speelvloer en vanaf een wit blad, in wisselende teams waarin telkens andere spelers, auteurs en regisseurs elkaar ontmoeten. Sinds de oprichting in 2005 werkten onder de CODE-vlag een vijfhonderdtal theatermakers samen aan bijna honderd producties.

Ook Ik Vos is zo’n buitenbeentje. CODE vzw opereert vanuit Elversele (Temse) in het Waasland alwaar Reynaert een bijzondere status heeft. Eén reden om in Reynaerts spoor te stappen. Er waren er nog meer. Een project als amateurTONEELhuis wil net zoals wij het theater onder de kerktoren vandaan, andere wegen inslaan, verruimen, ontdekken. De begeleiding vanuit Toneelhuis en de kans om in de Bourla te spelen zijn mooi meegenomen, maar dat laatste hebben we gemist. De volledig nieuwe tekst waartoe het Reynaert-epos ons inspireerde en het geluidsdecor waren klaar, elke scène was al eens geprobeerd."

Naar boven
Macbeth

"Het Garageteater bestaat reeds sinds 1945. Gestart in een garage en nu gehuisvest in ons eigenste theatertje. We zijn met 84 leden: Niet iedereen speelt maar iedereen maakt mee! Elk jaar spelen we vier producties waaronder één jeugdstuk gebracht door de jongeren uit onze eigen jeugdwerking.

In het magazine van OPENDOEK lazen vier leden vorig jaar over het project amateurTONEELhuis. Er leeft bij hen al enkele jaren het idee om een theatervoorstelling te creëren van begin tot eind. Het aanbod van het amateurTONEELhuis biedt hen een ideaal platform. Ze kiezen voor Macbeth. Een klassieker maar daarom niet minder hedendaags. De thematiek van honger naar macht, tirannie en waanzin is van alle tijden. Het is een intens stuk. Onze makers werden getriggerd door "fair is foul and foul is fair, “something wicked this way comes”...   Het werd een intens project. De grootste uitdaging was misschien wel het zelf regisseren, creëren én spelen. Zonder het project van amateurTONEElhuis hadden we dit misschien niet direct aangedurfd. Naast een ideaal platform bracht het initiatief ook een hele dynamiek op gang in ons theater, net zoals we gehoopt hadden. Er werd over gesproken, mensen waren benieuwd, stelden vragen, dachten mee na. Het creëerde een wij-gevoel en een positieve sfeer."
 
Naar boven
Van de vos

Bij dit project kozen we voor Van de Vos geschreven door Mark Van Strydonck.
Het repetitieproces hierbij verliep niet echt anders dan bij andere producties. Het wedstrijd-aspect legde misschien een beetje druk, maar uiteindelijk zijn de voorstellingen, evenals bij andere producties, telkens opnieuw een uitdaging. Het publiek is ook een soort (strenge) jury.





Naar boven
Hamlet

"Dionteater vzw bestaat reeds sinds 1897 en kreeg in 1951 de titel Koninklijke Toneelkring Deugd & Vreugd. We zijn een gezelschap dat elke uitdaging aangaat. Onze repertoirekeuze mikt niet op gemakkelijk succes, maar probeert het publiek ook eens iets buiten het gekende aan te bieden terwijl amusement een absolute vereiste is tijdens het creatie-proces en zonder dat we onderdoen aan de kwaliteit.

Toen we in december 2012 de eerste plannen maakten voor de productie Hamlet hadden we een groep van twintig mensen. Wanneer we eindelijk voor onze eerste repetitie samen kwamen bleven er nog zeven over om het verhaal te vertellen. De anderen kozen uiteindelijk voor het uitgelaten spel in een jeugdproductie."

Naar boven
Macbeth

"Jan Mat Jongeren is de jongerenafdeling van Jan Mat Toneelkring uit Kapellen. We brengen telkens een unieke productie op de planken en variëren daarbij van genre. Tijdens het maakproces zoeken we samen met de jongeren naar een boeiend spel dat dicht bij hen ligt. Ze testen uit, veranderen wat en vinden uiteindelijk de juiste vorm voor hun personages. Zelf creëren staat centraal."

Naar boven
VOS

"Enkel de naam herinnert nog aan het verleden van onze inmiddels 120 jaar oude kring, want met onderwijs of de scholengemeenschap heeft Schoolbond Lier niets meer gemeen. Niettemin was ook de schoolgaande jeugd opmerkelijk geïnteresseerd in onze productie, want blijkbaar komt dit epos nog steeds aan bod in de lopende lesprogramma’s.   De cast voor onze voorstellingen was een geslaagde mix van jong en oud, broodnodig ,want de bewerking door Danny De Mulder vergt zo’n 25 acteurs en actrices!

Schoolbond Lier heeft de gelegenheid aangegrepen om, in het kader van deze productie, een groep grimeurs te laten opleiden door een coach van OPENDOEK, heeft terug een eigen naaiploeg kunnen vormen en, door gebruik te maken van zwevende panelen, kunnen kennismaken met een nieuwe praktijk van decoropbouw."

Naar boven
De Verwondering

"Stalteater, officieel de Jozef Simonskring, bestaat 55 jaar en is gehuisvest in het landelijke Oelegem. De groep heeft er een eigen stek, aan de rand van het Vierselhof, met twee speellocaties de Schuur en de Stal en een gezellig café, wat maakt dat het er ook leuk toeven is. Stalteater presteert het om jaarlijks vier producties te realiseren. De planning gebeurt via een team van ‘huisregisseurs’ onder leiding van artistiek coördinator Dirk Lynen. Er wordt gestreefd naar een diverse programmatie met een mix van artistieke uitdagingen en toegankelijk theater.

Van het project amateurTONEELhuis onthouden we vooral de boeiende dramaturgie-avond rond
De verwondering en de aantrekkelijke voorstelling van Bart Meuleman."

Naar boven
Reyneart, Willem die Madocke maecte

"Elk jaar zetten we minstens één theaterstuk op. Dat doen we behoedzaam, geleidelijk en met veel respect voor het originele werk gedurende een periode van een half jaar. Onze naam weerspiegelt onze ingesteldheid: elke nieuwe productie moet een uitdaging zijn, een avontuur waarvan de afloop onvoorspelbaar is.

We noemen onze aanpak voor Reinaert, Willem die Madocke maecte een “menselijke versie van een beestige klassieker”. We hebben het verhaal gelezen, ontleed, gedemonteerd en weer in mekaar gestoken, de personages geselecteerd, vertellers en spelers gerecruteerd en, doorheen improvisaties, onze Reinaert zorgvuldig geboetseerd, niet vrijblijvend, niet routineus en niet zonder twijfels. De vos is immers niet te onderschatten: verraderlijk, taai en meedogenloos."
Naar boven
De verwondering

"UR/ICC toneelgroep is een Antwerpse amateurtheatergroep met leden uit onder andere Syrië, Irak, Iran, Algerije en België. We spelen hoofdzakelijk in het Nederlands en staan voor vernieuwing én voor laagdrempelig toneel.

Na inschrijving bij amateurTONEELhuis startte een opmerkelijk proces. De oorspronkelijke tekst van De verwondering was voor ons vrij ingewikkeld. Maar we trokken paralellen tussen het oorlogstrauma van het hoofdpersonage van De verwondering en de oorlogsvluchteling anno 2014. Het losmaken van het individueel lijden van politieke complicaties kostte ons bloed, zweet en tranen. Zo was het persoonlijke proces voor ieder van ons even belangrijk als het eindproduct."

Naar boven
Reinaert

"KT Volharding vzw aka Vaarttheater staat voor het brengen en beoefenen van toneel in zijn diverse aspecten in een familiale sfeer voor jeugd en volwassenen. Wij streven ernaar als liefhebber kwaliteit te brengen in al onze activiteiten zonder de ontspanningsfactor uit het oog te verliezen.

Voor het amateurTONEELhuisproject kozen wij om Reinaert, de vos te brengen als jeugdproductie en dit om twee redenen. Ten eerste om de jongeren kennis te laten maken met ons rijk verleden waar het verhaal van toen nog steeds toepasbaar is in onze huidige samenleving, zij het in een iets bravere versie dan het origineel. Ten tweede leende dit verhaal zich om er een totale theaterervaring van te maken. Niet alleen dans en zang maar ook grime en decor kwamen aan bod."
Naar boven

Seizoen 2014-2015

Naar boven
Amateurgezelschappen in de Bourla!

Na twee geslaagde edities zetten Toneelhuis en OPENDOEK, de belangenbehartiger van het amateurtheater in Vlaanderen, hun samenwerking verder voor deze derde editie van amateurTONEELhuis.

Toneelhuis en OPENDOEK nodigden Antwerpse amateurgezelschappen uit om zich te buigen over het Toneelhuisrepertoire van het seizoen 2014-2015: Othello (Shakespeare), De blinden (Maeterlinck), Maria Stuart (Schiller) en August: Osage County (Tracy Letts).  

Negen amateurgroepen participeerden dit seizoen, waarvan er twee samenwerkten: Compagnie Schmaltz (Schoten), Toneelstudio Gloriant (Antwerpen), ‘Tist! (Mechelen) + Tg Sehnsucht (Antwerpen), Kunst Veredelt Kieldrecht (Kieldrecht), Koninklijke Toneelgroep Streven (Mortsel), eTg-Ekers Theatergezelschap (Ekeren), Zibrogamin (Mechelen) en Stalteater (Oelegem).  

Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen en masterclasses acteren, techniek, choreografie en kostuum aangeboden. Allemaal gegeven door specialisten in de materie. Medewerkers van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières van alle groepen.

Drie van hen werden geselecteerd om hun voorstelling in de Bourla te spelen.
Naar boven
De Blinden


14 april 2015




Lees hier alles over de voorstelling

Naar boven
"De Jozef Simonskring vzw is één van de beter bekende theatergezelschappen in de Antwerpse Voorkempen, op ongeveer vijftien km van de metropool. Het Stalteater in Oelegem is zijn thuishaven.

De Jozef Simonskring brengt de laatste decennia, in eigen theaterruimten, elk seizoen vier eigen producties in regie van de eigen huisregisseurs. Er wordt getracht om een zo groot mogelijke variatie aan theatergenres aan bod te laten komen, al focust men toch vooral op hedendaags maar nog breed toegankelijk toneelwerk. De nadruk ligt steeds op creativiteit en originaliteit. Er wordt ook aan continuïteit en opvolging gedacht. In samenwerking met OPENDOEK organiseert de JSK dan ook toneelcursussen voor jongeren in de hoop dat de deelnemers de weg naar de (onze) scène zullen vinden ... en dat levert resultaat op!"
Naar boven
Naar boven
Bittersweet August

16 april 2015




Lees hier alles over de voorstelling

Naar boven
"Zibrogamin is de productiegroep van Wisper vzw / artistieke cursussen voor 18+. De spelers houden van onderzoek en proces, van inzicht en reflectie, van doen en zien en opnieuw doen, van uitspitten, stilstaan en opnieuw proberen. Kortom: zij gaan van proces naar product."

Naar boven
Maria Stuart

18 april 2015




Lees hier alles over de voorstelling

Naar boven
" ‘tist! maakt voorstellingen vanuit een bepaalde noodzaak, maar nog meer vanuit een grote goesting. De zin om te ontdekken en te spelen zoals grote kinderen dat graag doen. Ze staan daarbij open voor samenwerkingen, voor nieuwe ideeën en grote uitdagingen.

Tg Sehnsucht is een nieuw en fris collectief dat ontstond uit de honger bij Suzanne Vrints en Anneke Buts om nog eens samen theater te maken. Ze kwamen elkaar tegen bij Wisper vzw, waar ze in verschillende constellaties zeer fijn samen gezocht, gemaakt en gespeeld hebben. Iets te zeggen hebben en een stevig ei willen leggen; het lijkt de kern van hun wezen.

Tg Sehnsucht ontmoette ‘tist! vorig jaar in de Bourla, waar beide collectieven hun koppige bewerkingen speelden van klassiek repertoire: Lady Macbeth en VOS. Zo ontstond de goesting om samen met elkaar een nieuwe bewerking te maken voor het derde seizoen van amateurTONEELhuis."
Naar boven
Naar boven
"Na de lunchpauze kregen we een rondleiding doorheen de studio, langs licht-, geluid- en videotafel alsook bij de techniek op, naast en achter de scène. Telkens gepaard met antwoorden op vele praktische vragen, aankoopsuggesties i.v.m. betaalbare lichttafels en praktische tips voor de opstelling van licht en geluid (kort samengevat: durf experimenteren met zijlicht en laat uw geluid niet alleen van links en rechts maar ook vanuit het midden komen)."

Lees hier het volledige verslag van de masterclass techniek
Naar boven
Maria Stuart - Friedrich Schiller
29 september 2014
Lees hier de uitgebreide samenvatting


De Blinden - Maurice Maeterlinck
07 oktober 2014
Lees hier de uitgebreide samenvatting



Naar boven
Naar boven
Club O

"Voor Compagnie Schmaltz betekent dit project ook het ontmoeten van andere toneelmakers: zowel professionelen als amateurs. Het bekijken van andere voorstellingen, zien hoe anderen met theater bezig zijn, een inkijk krijgen in de keuken van professionele theatermakers,... geeft energie en goesting om nog meer theater te maken."
Naar boven
De Blinden

"Bij dit project kozen we voor De blinden, geschreven door Maurice Maeterlinck. Het repetitieproces verliep niet anders dan bij andere producties. Het wedstrijdaspect legde misschien een beetje druk, maar uiteindelijk zijn de voorstellingen, zoals bij andere producties, telkens opnieuw een uitdaging. Het publiek is ook een soort (strenge) jury. De repetities verliepen vlot en de feedback van Toneelhuis en andere contacten via OPENDOEK waren zeer verrijkend."
Naar boven
Augustus: Oklahoma

"In een klein dorpje met overwegend landbouwers, vissers, ambachtslui en arbeiders, in het uiterste noorden van Vlaanderen dicht bij de Nederlandse grens kwam een jonge onderpastoor op het idee een toneelbond op te richten. Het was E.H. De Meulemeester die zonder veel scrupules, zijn geesteskind, met de bescheiden naam "Kunst Veredelt", de 20ste eeuw instuurde.

2000, een nieuw millennium en een nieuwe thuishaven voor "Kunst Veredelt". Ontmoetingscentrum Ermenrike, een prachtige zaal, in de dorpskom van Kieldrecht werd vanaf dan onze vaste stek. Met twee vaste producties per jaar (in maart en november) en af en toe een jeugdproductie of een gastproductie, waar toch steeds een stevige investering mee gepaard gaat, is toneelspelen een bedrijfje op zich geworden."
Naar boven
Azen

"Dit jaar viert tg Streven zijn zeventigste verjaardag. Officieel werd deze vereniging immers opgericht in 1944. De eerste echte voorstelling dateert echter van 24 juni 1945, nadat het groot bombardement op Mortsel de gemeente zo in rouw dompelde, dat de eerste geplande voorstelling (in 1944 dus) moest worden uitgesteld. Dat wil zeggen dat tg Streven intussen de pensioengerechtigde leeftijd ruimschoots heeft overschreden. Dat geeft ons echter geen vrijgeleide voor gezapigheid of inertie. We koesteren ons verleden, logisch als je niet minder dan zeven keer het Koninklijk Landjuweel won.

Azen is een pittige, eigentijdse versie van Shakespeare’s Othello, geschreven door Dimitri Leue, in een sfeer van zinderend verlangen en moordende jaloezie."
Naar boven
Maria Stuart

"Het was in het najaar van 2002 dat enkele door de theatermicrobe geïnfecteerde leerkrachten beslisten om met een eigen toneelgezelschap van start te gaan. Al vlug sloten enkele oud-leerlingen zich daarbij aan en ontstond een gezonde mix van oudere en jongere enthousiastelingen: het Ekers Theatergezelschap. Sinds 2010 geniet het eTg van een nieuw bestuur dat een frisse wind door de vereniging joeg. We werden vervoegd door enkele nieuwe enthousiastelingen en creëerden zelfs een eigen productie onder naam van Tinne Plateau, ons gezamenlijk alter ego.

Om tot een eenvoudig verhaal te komen hebben we het aantal hoofdrollen herleid tot vijf. Enkel de koninginnen met hun minnen en Leicester blijven overeind. We voegden wel een krantenredactie toe die aan de hand van ritmische overgangen – deze ritmiek verwijst naar de ritmische opbouw van de originele tekst –de druk op beide koninginnen zo opvoert dat er na twintig jaar eindelijk een einde aan de vete komt"
.
Naar boven

Seizoen 2015-2016

Naar boven
Amateurgezelschappen in de Bourla!

Na drie geslaagde edities zetten Toneelhuis en OPENDOEK, de belangenbehartiger van het amateurtheater in Vlaanderen, hun samenwerking verder voor deze vierde en laatste editie van amateurTONEELhuis.  

Toneelhuis en OPENDOEK nodigden Antwerpse amateurgezelschappen uit om zich te buigen over het Toneelhuisrepertoire van het seizoen 2015-2016: Hedda Gabler  (Ibsen), Caligula (Camus), De kinderjaren van Jezus (Coetzee) en Passions humaines (Mortier).  

Vijf amateurgroepen participeerden dit seizoen: Compagnie Schmaltz (Schoten), ‘tist! (Mechelen), Tg Sehnsucht (Antwerpen), Tg Apasto (Deurne) en Lofttheater (Wilrijk).  

Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen en masterclasses acteren, techniek, choreografie en kostuum aangeboden. Allemaal gegeven door specialisten in de materie. Medewerkers van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières van alle groepen.  

Twee van hen werden geselecteerd om hun voorstelling in de Bourla te spelen.
Naar boven
song#2: songs in a box

02 april 2016




Lees hier alles over de voorstelling
Naar boven
“Als een heelal van folklore, van humor, van opstand en intriges geïnspireerd op de 4 seizoenen wil ‘tist! theater maken.”
Naar boven
Caligula

05 april 2016




Lees hier alles over de voorstelling
Naar boven
"Met Camus' Caligula zetten we na Hamlet de zoektocht naar reacties op de zinloosheid van het bestaan verder. We wilden de filosofische tekst die de fascinerende maar onverbiddelijke logica van een keizer die zo sterk verlangt naar het onmogelijke begrijpbaar maken voor onszelf en voor het publiek. Ons interesseerde het besef dat de wereld absurd is, dat het leven zinloos is, en hoe Camus via een aantal nevenpersonages toch een tegengewicht biedt voor de minachting en de wreedheid die Caligula gekozen heeft. Scipio toont ons de hoop van de jeugd die de keizer begrijpt, die zich verwant voelt maar die de weg van de genegenheid en de liefde kiest."

Naar boven
Techniek
14 november 2015
Henk Vandecaveye

Acteren
19 december 2015
Thomas Verstraeten

Beweging
31 oktober 2015 & 11 november 2015
Marie Decorte




Naar boven
"13 redenen om ergens te staan / 13 reasons to stand somewhere
Omdat je op iemand wacht / Because you’re waiting for someone Omdat je iets gezien hebt / Because you’ve seen something Omdat je luistert / Because you’re listening Omdat je nadenkt / Because you’re thinking Omdat het je job is / Because it’s your job Omdat je niet weet waar je bent / Because you don’t know where you are Omdat je probeert om niet om te vallen / Because you’re trying not to fall over Omdat het je gezegd is van te blijven staan / Because you’ve been told to Omdat je niet wil bewegen / Because you don’t want to move Omdat je niet kan bewegen / Because you can’t move Omdat je gezien wil worden / Because you want to be seen Omdat je niet gezien wil worden / Because you don’t want to be seen Om een foto van je te laten maken / To have your photo taken"
Marie Decorte

Naar boven
De Kinderjaren van Jezus - Coetzee
28 september 2015
Lees hier de uitgebreide samenvatting

Hedda Gabler - Ibsen
29 september 2015

Caligula - Camus
05 oktober 2015
Lees hier de uitgebreide samenvatting

Naar boven
Naar boven
De Kinderjaren van Jezus

"Na een fijne samenwerking met ‘tist! vorig jaar kozen ze dit seizoen voor de Kinderjaren van Jezus.   De kinderjaren van Jezus als vertrekpunt. De vraag wat het betekent anders te zijn, anders te denken? Hebben wij ruimte voor dat andere? Stel dat er vandaag een Messias, een redder van de mensheid zou opstaan, zouden wij die dan met open armen omarmen? Of eerder met kilheid bejegenen? Coetzee’s ‘anderen’ waren vluchtelingen. Terwijl we ons inlazen, brak de vluchtelingencrisis in alle hevigheid los. Die realiteit konden we niet buiten onze voorstelling houden."

Naar boven
Passions Humaines

"Het Lofttheater werd vijftien jaar geleden opgericht door een kleine groep, die overbleef na Kunst adelt uit Hoboken. Daar was een jongerenwerking gestart, maar door de ontoegankelijkheid van de gebouwen moest de groep op zoek naar een nieuwe locatie. Dat werden de Rozenkranszalen van Wilrijk. In vijftien jaar tijd en met Hilde Van den Brande als drijvende kracht en kloppend hart van de vereniging, groeide de groep uit tot een familie van wel 65 leden met ongeveer 40 jongeren. Met een ploeg van jong (twaalf jaar) tot oud creëert het Lofttheater een waaier aan theaterproducties, van intiem kamertoneel in de kleine zaal tot kleurrijke voorstellingen in de grote zaal. Lofttheater is een enthousiaste hoop handen op één buik."
Naar boven
Hedda Gabler

"Onze keuze viel meteen op Hedda Gabler, omdat het stuk over een vrijgevochten 19de-eeuwse vrouw gaat. Of dat vermoedden we althans nadat we de korte inhoud van de tekst hadden bekeken. We waren het er snel over eens om een hedendaagse versie van het werk te brengen. Voor ons was het van belang om dit toch wel lange stuk in te korten en in een meer energiek, hedendaags jasje te steken. Jurgen is niet meer fysiek aanwezig, Brack is de notarisdochter Laetitia geworden en als spreekbuis voor Hedda hebben we Betty er aan toegevoegd. Spanning, humor, jaloezie en liefde komen allemaal aan bod in de voorstelling."

Naar boven

Met dank aan

Toneelhuis & OPENDOEK

Alle deelnemende gezelschappen

Katelijne Damen, Mokhallad Rasem, Bart Meuleman, Stijn Van Opstal, Inge Büscher, Rik Van Daele, Mathijs de Ridder, Joost Man, Bart Philipsen, Hans Vandevoorde, Henk Vandecaveye, Thomas Verstraeten, Marie Decorte, Ludo Teeuwen, Luc Rasson, e.a.

Erwin Jans, Lut Lievens, Petra Damen

Naar boven
Scroll om door te gaan Swipe to continue
Swipe om door te gaan
Sluiten
Overzicht
Scroll links
Hoofdstuk 6 Met dank aan

Met dank aan

Scroll rechts