amateurTONEELhuis
Overzicht vier jaar AmateurTONEELhuis
Toneelhuis & OPENDOEK presenteren
Hier vindt u een overzicht van alle deelnemende en geselecteerde voorstellingen, rijkelijk aangevuld met beeldmateriaal en een overzicht van workshops, dramaturgische inledingen en masterclasses over de vier edities heen.
amateurTONEELhuis - Bernard Soenens
Bernard Soenens
Jaarlijks de programmatie voor het volgend seizoen vastleggen is geen sinecure. Het vraagt veel leeswerk, wikken en wegen, overleg en discussie. Toneelhuis bood haar eigen programmatie aan als inspiratiebron voor het amateurtheater. Een uitdaging op zich. Het resulteerde over de jaren heen in een knap aanbod met onder meer “Caligula”, “de kinderjaren van Jezus”, “Passions Humaines”, “Hedda Gabler”, “De blinden”, “de verwondering” “Reinaert de vos”, “Hamlet”, “Mac Beth”. Toppers uit de wereldliteratuur maar ook nieuw en minder bekend werk. Naast artistieke bezwaren was er ook een praktische drempel, omdat de definitieve programmatie van Toneelhuis soms tot stand kwam op een moment dat groepen hun keuzes al gemaakt hadden. Het project zorgde in diverse groepen evenwel voor ongewone keuzes.
Waarover gaat het?
Wie is de auteur? In welke tijd leefde hij? Wat zijn zijn drijfveren? Wat bedoelde hij met deze theatertekst? De theatertekst zelf geeft geen antwoord op deze vragen. Een professioneel theater heeft daar een dramaturg voor. In dit project was Erwin Jans ter beschikking van het amateurtheater. Zo mogelijk schakelde hij per toneelstuk ook nog eens een specialist in. Het leverde de regisseurs en acteurs die deelnamen aan het project een berg interessante informatie op. Zo konden ze werken aan een eigen invulling en interpretatie van het gekozen toneelstuk. Het project bleef ver weg van het werkproces rond de eigen versie van Toneelhuis maar nodigde wel uit om de professionele voorstelling te komen bekijken. Een uitnodiging waar de deelnemers gretig op ingingen om dan daarna vooral hun eigen ding te doen. Ook los van een theaterproductie waren er opleidingskansen. Vaste medewerkers van Toneelhuis, zoals Bart Meuleman, Katelijne Damen en Mokhallad Rasem begeleidden een masterclass en gaven hun expertise op het vlak van regie, acteren, scenografie door aan mensen die theater als hobby beoefenen.
Hoe pakken we het aan?
Toneelhuis heeft voor ieder onderdeel van een productie een verantwoordelijke. In het amateurtheater is het concept en de uitwerking grotendeels het probleem van de regisseur. AmateurTONEELhuisproject stelde deskundigen ter beschikking voor verdere begeleiding van dramaturgie, decorontwerp, acteren, belichting, kostumering,…Er was ook begeleiding op de locatie van de toneelgroepen. Dramaturg Erwin Jans en regie-assistente Lut Lievens woonden ter plaatse repetities bij en gaven de nodige feedback.
De stap naar meer theaterbezoek
De actieve medewerkers in het amateurtheater investeren veel tijd in hun hobby. Ze zijn uiteraard aanwezig op de voorstellingen van de eigen groep en ook wel van ‘bevriende’ groepen in de buurt. De modale theaterbezoeker beperkt zich tot producties waar kennissen, vrienden of familie op de medewerkerslijst staan. Een professionele theatervoorstelling bijwonen? “Te ver!” “Geen tijd!” “Te duur!” “Te moeilijk!” “Niet mijn ding!” Je hoort het ook van fervente amateurtheaterliefhebbers. Kon het amateurTONEELhuisproject de kloof dichten? De uitnodiging was er. Deelnemende groepen konden met hun achterban, inclusief hun eigen publiek, voorstellingen van Toneelhuis met een kortingpas bijwonen. Een aantal ‘overtuigden’ maakte er gretig gebruik van. De kans om met de achterban een theateruitstap naar Antwerpen te organiseren werd nauwelijks benut. Het bleef bij individuele keuzes.
De stap naar de Bourla
Kers op de taart van het project was de kans om geselecteerd te worden voor “de amateurfestivalweek in de Bourla”, telkens in de maand april. Drie groepen kwamen hiervoor per jaar in aanmerking. Het ging niet noodzakelijk om de beste drie voorstellingen, maar om een selectie op basis van twee criteria. Eén: Blijft de voorstelling overeind op het grote plateau van de Bourla? Twee: Heeft de voorstelling groeipotentieel en wat kan de meerwaarde zijn van twee intensieve dagen professionele begeleiding? Een positief antwoord op deze twee vragen zette de poort open voor een selectie.
Boeiende tweedaagse in de Bourla
Selectie betekende dus geen vrijbrief om de voorstelling losweg te kopiëren in de Antwerpse schouwburg. Met de theatertekst, fotomateriaal, video-opname en lichtplan van de geselecteerde productie konden de productieleider, regie-assistente en hoofdtechnieker van Toneelhuis zich voorbereiden. Een week op voorhand was er productieoverleg en werd de geselecteerde groep uitgenodigd voor twee dagen ‘professioneel werken’ in de Bourla. De overstap naar een schouwburg, de confrontatie met een nieuw publiek, de enorme technische mogelijkheden, werken met professionele medewerkers waren bepalend in dit sturingsproces. Dat betekende dat je je als amateur overdag moest vrijmaken en bereid zijn om een karrevracht tips op te pikken en aan de eigen voorstelling te werken. De regisseur behield het laatste woord. De professionele aanpak van alle medewerkers van Toneelhuis was een opsteker. Evenzeer was er het warm onthaal dat de amateurgroep telkens weer te beurt viel, zowel aan de balie, de kantine, als in contacten met de directie, techniekers, de communicatie en de publiekswerking. Aan het eind van de tweede dag volgde het sluitstuk van het hele proces. Waar het lukte om de Bourla te vullen tot op het tweede balkon, was het helemaal af.
En nu?
Het amateurTONEELhuisproject is na vier jaar afgerond. Een project dat voor Toneelhuis een stevige investering in tijd en middelen was, maar dat bewezen heeft dat samenwerken met professionele theaters een niet te overschatten meerwaarde is voor het amateurtheater. Het project liet amateurgroepen werken aan hun eigen voorstelling in een professionele context om zo tot een kwalitatievere voorstelling te komen. Op dat vlak was het voor iedere deelnemer een unieke ervaring. Deze theaterbeleving een permanent karakter geven door regelmatig professionele voorstellingen bij te wonen is een blijvend werkpunt.
Bernard SOENENS
Oud-directeur van OPENDOEK
Regisseur van Stalteater Oelegem (deelnemer in theaterseizoen 2014-2015)
Seizoen 2012-2013
Seizoen 2012-2013Overzicht voorstellingen en activiteiten
Twaalf groepen gingen tijdens dit eerste seizoen in op de vraag van Toneelhuis en OPENDOEK om zich te buigen over het repertoire van Toneelhuis 2012-2013, met name Romeo & Julia, Zomeravond half elf en Desperado: Compagnie Schmaltz, Theater Vonk, SPI, Toneelstudio Gloriant, Tal en Thee, Ktuna, ‘tist!, Toneelkring Siloewet, WAT?, Antwerpriza en de K.T. De Dijlezonen.
Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen (Erwin Jans), acteerworkshops (Katelijne Damen) en een workshop scenografie (Jean Bernard Koeman) aangeboden. Medewerkers, makers en acteurs van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières.
SPI
Smoor
IJskoud vuur
Vleugels van lood
Blinde woede
Haat
Mot op uw gezicht
of …erger…
Ktuna
Tal en Thee
"Figurentheater Tal en Thee werd opgericht door acteur en theatermaker Maarten Van Aerschot. Met een grote belangstelling voor beelden en sfeerschepping vond Maarten zijn weg in de wereld van de podiumkunsten en maakt hij unieke voorstellingen. De inspiratie voor deze voorstellingen vindt hij in de muziek, verhalen, herinneringen, foto's, films en theaterstukken uit zijn jonge jaren tot heden... Met dit materiaal schept hij krachtige beelden die jong en oud aanspreken."
Masterclass acteren door Katelijne Damen
24 november 2012
"Ik spreek eigenlijk liever van ‘liefhebberstoneel’. Dat woord ‘liefhebben’ raakt de kern van de zaak. Dat heb ik opnieuw gemerkt tijdens de workshops die ik heb gegeven tijdens AmateurToneelhuis. Ik vind de liefde van de amateurs – pardon de liefhebbers – aanstekelijk en hartverwarmend. Ik zie bij hen steeds vaker de honger om dingen te leren, de goesting en de nieuwsgierigheid."
Als je met liefhebbers werkt, duikt steeds de vraag op naar de kwaliteit van het acteren. Het is geen makkelijke tweedeling. Ik heb amateurs bezig gezien waarvan ik denk: die kan eigenlijk zo aan de slag in eender welk professioneel gezelschap. Ik heb met groepen gewerkt waar je met babystapjes werkt, waar je een ander kwaliteitsniveau moet hanteren. Ik wil in het amateurcircuit met goede en toegewijde mensen werken, net zoals ik dat in het professionele circuit doe. Ik hanteer wat dat betreft eigenlijk dezelfde waardemeter."
Katelijne Damen
Repertoireavonden onder leiding van Erwin Jans
Lees hier de uitgebreide samenvatting
Romeo en Julia - Wiliam Shakespeare
12 september 2012
Lees hier de uitgebreide samenvatting
Zomeravond Halfelf - Marguerite Duras
17 september 2012
Lees hier de uitgebreide samenvatting
Desperado - Kas en De Wolf
19 september 2012
Lees hier de uitgebreide samenvatting
Masterclass scenografie door Jean Bernard Koeman
19 januari 2013
WAT?
"WAT? ontstond ruim tien jaar geleden als tegengewicht voor de typische kerktorenkomedies in de streek (die er natuurlijk ook moeten zijn, maar we hebben af en toe graag eens iets anders). Dit seizoen besloten we uit de krochten van het Oost-Vlaamse Wichelen te kruipen en een hele provincie verder mee te doen aan amateurTONEELhuis. Al bij de eerste infosessie door dramaturg Erwin Jans werden we ondergedompeld in een professionalisme dat ons volstrekt vreemd was (“wat ís dat zelfs, een dramaturg?”). Organisatorisch talent was nooit ons sterkste punt, maar voor dit project wilden we wel eens een extra inspanning doen. We zouden dus ook ‘echte’ functies in het leven roepen, zoals een productieleider, een scenograaf en dus een dramaturg – dingen waarvan we voorheen amper wisten wat het betekende."
'tist!
" 'tist! is een driekoppig theatercollectief dat werkt vanuit Kontich en Mechelen. Het wil een eigen plaats zoeken in het grote theaterveld door eigen, hedendaags, koppig en brutaal theater te maken. We spelen graag mensen die zich groter voordoen dan ze zijn, die kleiner reageren dan ze zelf zouden willen, die denken en voelen zonder er zelf hard over nagedacht te hebben.
Romeo/Julia (niemand ziet wat schoon kan zijn) zet de twee geliefden samen in een kleine kamer. Ze hebben alleen maar elkaar om lief te hebben, om verwijten naar te sturen, om te troosten. Ze passen bij elkaar en ook weer niet. Het is een spel van aantrekken en afstoten: in woorden en in fysiek."
Toneelstudio Gloriant
"Toneelstudio Gloriant werd opgericht in 1969 op de Antwerpse Linkeroever. Gegroeid uit de toenmalige KAV en KWB is zij een vaste waarde geworden in de streek. Gaandeweg is er steeds getracht kwaliteitstheater te brengen. Het repertoire is niet echt commercieel te noemen. Drama, tragikomedie, tragedie zijn genres die geregeld aan bod komen. Gedurende de jaren zijn verschillende acteurs en actrices de revue gepasseerd. Momenteel bestaat de groep uit een beperkte kern en werkt zij vooral met ‘freelance’ liefhebberacteurs/actrices. Bewerkingen van ‘klassiekers’, stukken van ‘grote’ auteurs, toneelwerken met ‘naam’, Gloriant gaat geen uitdaging uit de weg.
Het project amateurTONEELhuis gaf de groep de mogelijkheid het beroepstheater anders te leren kennen. De aangeboden masterclasses en info avonden zorgden hierbij voor een meerwaarde."
Compagnie Schmaltz
"De kiemen van Compagnie Schmaltz ontstaan in de zomer van 2006 wanneer het cultuurcentrum Schoten vraagt om een project met jongeren te organiseren. Hiervoor wordt Idejaal! gemaakt, een voorstelling op basis van An Ideal Husband van Oscar Wilde. Dit project smaakt duidelijk naar meer en met z’n tienen wordt er opnieuw een voorstelling gemaakt, dit keer op basis van Tsjechovs Oom Wanja (2009). Vanaf dan wordt de naam Compagnie Schmaltz – een term die verwijst naar overdreven sentimentaliteit – gebruikt.
In onze versie van Zomeravond half elf zijn wij vooral gaan experimenteren met de mogelijkheden die we door het project aangeboden kregen wat beeld en geluid betreft. Anders dan in vorige producties zijn we nog meer samen op zoek gegaan naar wat we met de tekst wilden vertellen. Naast de professionele ondersteuning en feedback is de meerwaarde van het amateurTONEELhuisproject voor Compagnie Schmaltz de masterclass acteren o.l.v. Katelijne Damen geweest (we zijn allemaal nog meer fan geworden!). Hieruit hebben we heel wat boeiende en bruikbare tips onthouden en proberen te gebruiken. Dit project heeft ons ook doen experimenteren met techniek en vorm en deed ons een tekst aanpakken die we anders nooit geënsceneerd zouden hebben. Het was hierdoor een moeilijker repetitieproces dan gewoonlijk – maar niet minder boeiend!"
Koninklijke Toneelkring de Dijlezonen - Leuven
"De Dijlezonen - Leuven zijn een 102-jaar jong amateurtheatergezelschap, opgericht in 1911.
De Dijlezonen maken vier tot vijf producties per seizoen, waarvan één door en voor jongeren. Meestal spelen we in het CC Wagehuys in Leuven, maar op aanvraag gaan we graag buitenshuis gastvoorstellingen verzorgen. Het gezelschap is apolitiek en telt momenteel een zestigtal actieve leden. De Dijlezonen zijn ontzettend blij met amateurTONEELhuis. De geprivilegieerde relatie met Toneelhuis en de inzichten over theater die de professionelen bieden, tillen ons als gezelschap hoger."
Theater Vonk
"Theater Vonk heeft haar basis in Antwerpen Noord. Een kleine kern van vaste spelers wordt per productie aangevuld met nieuwe spelers via audities. Een professionele omkadering staat in voor regie, scenografie, choreografie, film en muziek. Theater Vonk brengt stukken uit het klassieke repertoire (Tsjechow, Ibsen, Lorca, Duras, Miller …), in coproductie met het Oude Badhuis in Antwerpen Noord.
Half elf zomeravond was onze evidente keuze in dit project omdat we al verschillende keren Duras gespeeld hebben (La Musica II, Savannah Bay). Aanvankelijk werd het proces wel wat beïnvloed door onze deelname aan het amateurTONEELhuis- project: onze visie werd vaak afgetoetst aan die van Toneelhuis, tot we dit op een gegeven moment loslieten en kozen voor onze eigen interpretatie en visie."
Antwerpriza
"Antwerpriza is het Russische theater in Antwerpen en bestaat meer dan tien jaar. Wij spreken de internationale taal van het theater; op een stoutmoedige en directe manier, oprecht en met gevoel vertellen we over alles wat ons hart doet kloppen en onze ziel onrustig maakt. Ons theatergezelschap verenigt buitengewone, artistieke persoonlijkheden van verschillende generaties en nationaliteiten, met een andere kijk op de wereld. Dit alles met één enkel doel - iets 'moois' verkrijgen uit de klassieke dramaturgie of onttrekken uit het razende heden; om dit aan de kijker te laten zien, die we hierdoor een deel van onszelf schenken. "
Toneelkring Siloewet
"Wij hebben genoten en zijn zeer tevreden dat wij aan dit project mochten meewerken. De samenwerking met OPENDOEK (choreografie) en Toneelhuis verliepen vlot en waren zeer positief op alle gebied. Het gehele concept was zeker een grote meerwaarde voor onze groep. Wij hebben het toneel positief op een andere manier ervaren."
Seizoen 2013-2014
Seizoen 2013-2014Overzicht voorstellingen en activiteiten
Na een geslaagd eerste seizoen zetten Toneelhuis en OPENDOEK, de belangenbehartiger van het amateurtheater in Vlaanderen, hun samenwerking verder.
Toneelhuis nodigde amateurgezelschappen uit om zich te buigen over het Toneelhuisrepertoire van het seizoen 2013-2014. Een heel seizoen lang werkten veertien Antwerpse gezelschappen aan hun versie van Hamlet (Shakespeare), Macbeth (Shakespeare), De verwondering (Claus) en Van den vos Reynaerde:
Het Garagetheater (Duffel), Toneelkring Jan Mat (Kapellen), TG Sehnsucht (Antwerpen), UR Toneelgroep (Antwerpen), het Stalteater (Oelegem), Dionteater (Wilrijk), Compagnie Schmaltz (Antwerpen), Toneelstudio Gloriant (Antwerpen), Vaartheater (Schoten), Code vzw (Sint-Niklaas), Theatermakers Eigenwijs (Deurne), Schoolbond Lier (Lier), Theater Milla (Antwerpen) en ‘Tist! (Mechelen).
Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen, acteerworkshops en een workshop techniek aangeboden. Medewerkers van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières van alle groepen. Vier van hen werden geselecteerd om hun voorstelling in de Bourla te spelen.
Compagnie Schmaltz
Via het amateurTONEELhuisproject probeert de groep met Zomeravond, half elf (2012) en nu met Hamlet zichzelf uit te dagen en haar grenzen te verleggen.
Voor Compagnie Schmaltz betekent dit project ook het ontmoeten van andere toneelmakers: zowel professionelen als amateurs. Het bekijken van andere voorstellingen, zien hoe anderen met theater bezig zijn, een inkijk krijgen in de keuken van professionele theatermakers,... geeft energie en goesting om nog meer theater te maken."
Hamlet van Compagnie Schmaltz wint twee gouden handjes
'tist!
Ook de stukkeuze vinden we interessant: vorig jaar was er Romeo/Julia, dit jaar VOS en volgend seizoen denken we graag na over Maria Stuart. Het zijn stukken die op dat ogenblik of al langer tot onze verbeelding spreken.
Dit seizoen werd VOS uitgenodigd om te spelen in de Bourla. Dat vinden we een heel avontuur en meer dan een fijne speelplek. We willen graag onderzoeken of onze aanpak wel werkt in die grote zaal. En we willen daar graag met toeschouwers over praten."
Theater Milla
In onze interpretatie van Van den vos Reynaerde staan de thema’s macht en wellust centraal. Een verhaal waar ‘slecht’ en ‘goed’ op losse schroeven worden gezet, waar individu en samenleving tegenover elkaar komen te staan. De universaliteit van deze thema’s maakt de voorstelling zeer actueel. Ons werkproces startte dan ook met een zoektocht naar de maatschappelijke relevantie van de tekst en het vinden van een nieuwe invalshoek van waaruit we het verhaal en de thematiek konden benaderen. Eens we die lijn gevonden hadden, lieten we onze verbeelding de vrije loop aan de hand van improvisaties. Door een combinatie van tekst, beelden en muziek hebben we ons stuk vormgegeven."
Tg Sehnsucht
Gelooft in haar man.
Gelooft in haar plan.
Haar medestanders zijn argwanend. Zij weten waartoe de liefde voor een machtig man leiden kan. Gedreven door een duister voorgevoel proberen zij Lady Macbeth op andere gedachten te brengen. Misschien zijn sommige dromen niet bedoeld om uit te komen?
Masterclasses
21 september 2013
Mokhallad Rasem en Bart Meuleman
Acteren
30 november 2013
Stijn Van Opstal
Kostuum
Inge Büscher
Terugblik seizoen 2013-2014
Bekijk hier het resultaat
CODE vzw
"Theater op Schoot en Theater op Maat behoren tot onze favoriete speeltuin. We maken voorstellingen ‘small’ (15-20 min.), ‘medium’ (40-50 min.) en large (+60 min.) om mee naar het publiek te trekken in culturele centra, op locatie, in musea, bij mensen thuis in de huiskamer. Elk stuk is een creatie, al dan niet in opdracht. Het creatieproces vertrekt op de speelvloer en vanaf een wit blad, in wisselende teams waarin telkens andere spelers, auteurs en regisseurs elkaar ontmoeten. Sinds de oprichting in 2005 werkten onder de CODE-vlag een vijfhonderdtal theatermakers samen aan bijna honderd producties.
Ook Ik Vos is zo’n buitenbeentje. CODE vzw opereert vanuit Elversele (Temse) in het Waasland alwaar Reynaert een bijzondere status heeft. Eén reden om in Reynaerts spoor te stappen. Er waren er nog meer. Een project als amateurTONEELhuis wil net zoals wij het theater onder de kerktoren vandaan, andere wegen inslaan, verruimen, ontdekken. De begeleiding vanuit Toneelhuis en de kans om in de Bourla te spelen zijn mooi meegenomen, maar dat laatste hebben we gemist. De volledig nieuwe tekst waartoe het Reynaert-epos ons inspireerde en het geluidsdecor waren klaar, elke scène was al eens geprobeerd."
Het Garageteater
"Het Garageteater bestaat reeds sinds 1945. Gestart in een garage en nu gehuisvest in ons eigenste theatertje. We zijn met 84 leden: Niet iedereen speelt maar iedereen maakt mee! Elk jaar spelen we vier producties waaronder één jeugdstuk gebracht door de jongeren uit onze eigen jeugdwerking.
In het magazine van OPENDOEK lazen vier leden vorig jaar over het project amateurTONEELhuis. Er leeft bij hen al enkele jaren het idee om een theatervoorstelling te creëren van begin tot eind. Het aanbod van het amateurTONEELhuis biedt hen een ideaal platform. Ze kiezen voor Macbeth. Een klassieker maar daarom niet minder hedendaags. De thematiek van honger naar macht, tirannie en waanzin is van alle tijden. Het is een intens stuk. Onze makers werden getriggerd door "fair is foul and foul is fair, “something wicked this way comes”... Het werd een intens project. De grootste uitdaging was misschien wel het zelf regisseren, creëren én spelen. Zonder het project van amateurTONEElhuis hadden we dit misschien niet direct aangedurfd. Naast een ideaal platform bracht het initiatief ook een hele dynamiek op gang in ons theater, net zoals we gehoopt hadden. Er werd over gesproken, mensen waren benieuwd, stelden vragen, dachten mee na. Het creëerde een wij-gevoel en een positieve sfeer."
Toneelstudio Gloriant
Bij dit project kozen we voor Van de Vos geschreven door Mark Van Strydonck.
Het repetitieproces hierbij verliep niet echt anders dan bij andere producties. Het wedstrijd-aspect legde misschien een beetje druk, maar uiteindelijk zijn de voorstellingen, evenals bij andere producties, telkens opnieuw een uitdaging. Het publiek is ook een soort (strenge) jury.
Dionteater
"Dionteater vzw bestaat reeds sinds 1897 en kreeg in 1951 de titel Koninklijke Toneelkring Deugd & Vreugd. We zijn een gezelschap dat elke uitdaging aangaat. Onze repertoirekeuze mikt niet op gemakkelijk succes, maar probeert het publiek ook eens iets buiten het gekende aan te bieden terwijl amusement een absolute vereiste is tijdens het creatie-proces en zonder dat we onderdoen aan de kwaliteit.
Toen we in december 2012 de eerste plannen maakten voor de productie Hamlet hadden we een groep van twintig mensen. Wanneer we eindelijk voor onze eerste repetitie samen kwamen bleven er nog zeven over om het verhaal te vertellen. De anderen kozen uiteindelijk voor het uitgelaten spel in een jeugdproductie."
Jan Mat Jongeren
"Jan Mat Jongeren is de jongerenafdeling van Jan Mat Toneelkring uit Kapellen. We brengen telkens een unieke productie op de planken en variëren daarbij van genre. Tijdens het maakproces zoeken we samen met de jongeren naar een boeiend spel dat dicht bij hen ligt. Ze testen uit, veranderen wat en vinden uiteindelijk de juiste vorm voor hun personages. Zelf creëren staat centraal."
Schoolbond Lier
"Enkel de naam herinnert nog aan het verleden van onze inmiddels 120 jaar oude kring, want met onderwijs of de scholengemeenschap heeft Schoolbond Lier niets meer gemeen. Niettemin was ook de schoolgaande jeugd opmerkelijk geïnteresseerd in onze productie, want blijkbaar komt dit epos nog steeds aan bod in de lopende lesprogramma’s. De cast voor onze voorstellingen was een geslaagde mix van jong en oud, broodnodig ,want de bewerking door Danny De Mulder vergt zo’n 25 acteurs en actrices!
Schoolbond Lier heeft de gelegenheid aangegrepen om, in het kader van deze productie, een groep grimeurs te laten opleiden door een coach van OPENDOEK, heeft terug een eigen naaiploeg kunnen vormen en, door gebruik te maken van zwevende panelen, kunnen kennismaken met een nieuwe praktijk van decoropbouw."
Stalteater
"Stalteater, officieel de Jozef Simonskring, bestaat 55 jaar en is gehuisvest in het landelijke Oelegem. De groep heeft er een eigen stek, aan de rand van het Vierselhof, met twee speellocaties de Schuur en de Stal en een gezellig café, wat maakt dat het er ook leuk toeven is. Stalteater presteert het om jaarlijks vier producties te realiseren. De planning gebeurt via een team van ‘huisregisseurs’ onder leiding van artistiek coördinator Dirk Lynen. Er wordt gestreefd naar een diverse programmatie met een mix van artistieke uitdagingen en toegankelijk theater.
Van het project amateurTONEELhuis onthouden we vooral de boeiende dramaturgie-avond rond
De verwondering en de aantrekkelijke voorstelling van Bart Meuleman."
Theatermakers Eigenwijs
"Elk jaar zetten we minstens één theaterstuk op. Dat doen we behoedzaam, geleidelijk en met veel respect voor het originele werk gedurende een periode van een half jaar. Onze naam weerspiegelt onze ingesteldheid: elke nieuwe productie moet een uitdaging zijn, een avontuur waarvan de afloop onvoorspelbaar is.
We noemen onze aanpak voor Reinaert, Willem die Madocke maecte een “menselijke versie van een beestige klassieker”. We hebben het verhaal gelezen, ontleed, gedemonteerd en weer in mekaar gestoken, de personages geselecteerd, vertellers en spelers gerecruteerd en, doorheen improvisaties, onze Reinaert zorgvuldig geboetseerd, niet vrijblijvend, niet routineus en niet zonder twijfels. De vos is immers niet te onderschatten: verraderlijk, taai en meedogenloos."
UR/ICC toneelgroep
"UR/ICC toneelgroep is een Antwerpse amateurtheatergroep met leden uit onder andere Syrië, Irak, Iran, Algerije en België. We spelen hoofdzakelijk in het Nederlands en staan voor vernieuwing én voor laagdrempelig toneel.
Na inschrijving bij amateurTONEELhuis startte een opmerkelijk proces. De oorspronkelijke tekst van De verwondering was voor ons vrij ingewikkeld. Maar we trokken paralellen tussen het oorlogstrauma van het hoofdpersonage van De verwondering en de oorlogsvluchteling anno 2014. Het losmaken van het individueel lijden van politieke complicaties kostte ons bloed, zweet en tranen. Zo was het persoonlijke proces voor ieder van ons even belangrijk als het eindproduct."
KT Volharding vzw aka Vaarttheater
"KT Volharding vzw aka Vaarttheater staat voor het brengen en beoefenen van toneel in zijn diverse aspecten in een familiale sfeer voor jeugd en volwassenen. Wij streven ernaar als liefhebber kwaliteit te brengen in al onze activiteiten zonder de ontspanningsfactor uit het oog te verliezen.
Voor het amateurTONEELhuisproject kozen wij om Reinaert, de vos te brengen als jeugdproductie en dit om twee redenen. Ten eerste om de jongeren kennis te laten maken met ons rijk verleden waar het verhaal van toen nog steeds toepasbaar is in onze huidige samenleving, zij het in een iets bravere versie dan het origineel. Ten tweede leende dit verhaal zich om er een totale theaterervaring van te maken. Niet alleen dans en zang maar ook grime en decor kwamen aan bod."
Seizoen 2014-2015
Seizoen 2014-2015Overzicht voorstellingen en activiteiten
Na twee geslaagde edities zetten Toneelhuis en OPENDOEK, de belangenbehartiger van het amateurtheater in Vlaanderen, hun samenwerking verder voor deze derde editie van amateurTONEELhuis.
Toneelhuis en OPENDOEK nodigden Antwerpse amateurgezelschappen uit om zich te buigen over het Toneelhuisrepertoire van het seizoen 2014-2015: Othello (Shakespeare), De blinden (Maeterlinck), Maria Stuart (Schiller) en August: Osage County (Tracy Letts).
Negen amateurgroepen participeerden dit seizoen, waarvan er twee samenwerkten: Compagnie Schmaltz (Schoten), Toneelstudio Gloriant (Antwerpen), ‘Tist! (Mechelen) + Tg Sehnsucht (Antwerpen), Kunst Veredelt Kieldrecht (Kieldrecht), Koninklijke Toneelgroep Streven (Mortsel), eTg-Ekers Theatergezelschap (Ekeren), Zibrogamin (Mechelen) en Stalteater (Oelegem).
Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen en masterclasses acteren, techniek, choreografie en kostuum aangeboden. Allemaal gegeven door specialisten in de materie. Medewerkers van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières van alle groepen.
Drie van hen werden geselecteerd om hun voorstelling in de Bourla te spelen.
Stalteater
De Jozef Simonskring brengt de laatste decennia, in eigen theaterruimten, elk seizoen vier eigen producties in regie van de eigen huisregisseurs. Er wordt getracht om een zo groot mogelijke variatie aan theatergenres aan bod te laten komen, al focust men toch vooral op hedendaags maar nog breed toegankelijk toneelwerk. De nadruk ligt steeds op creativiteit en originaliteit. Er wordt ook aan continuïteit en opvolging gedacht. In samenwerking met OPENDOEK organiseert de JSK dan ook toneelcursussen voor jongeren in de hoop dat de deelnemers de weg naar de (onze) scène zullen vinden ... en dat levert resultaat op!"
Zibrogamin
'tist! & Tg Sehnsucht
Tg Sehnsucht is een nieuw en fris collectief dat ontstond uit de honger bij Suzanne Vrints en Anneke Buts om nog eens samen theater te maken. Ze kwamen elkaar tegen bij Wisper vzw, waar ze in verschillende constellaties zeer fijn samen gezocht, gemaakt en gespeeld hebben. Iets te zeggen hebben en een stevig ei willen leggen; het lijkt de kern van hun wezen.
Tg Sehnsucht ontmoette ‘tist! vorig jaar in de Bourla, waar beide collectieven hun koppige bewerkingen speelden van klassiek repertoire: Lady Macbeth en VOS. Zo ontstond de goesting om samen met elkaar een nieuwe bewerking te maken voor het derde seizoen van amateurTONEELhuis."
Masterclass Techniek door Joost Man, technisch productieleider
Lees hier het volledige verslag van de masterclass techniek
Compagnie Schmaltz
"Voor Compagnie Schmaltz betekent dit project ook het ontmoeten van andere toneelmakers: zowel professionelen als amateurs. Het bekijken van andere voorstellingen, zien hoe anderen met theater bezig zijn, een inkijk krijgen in de keuken van professionele theatermakers,... geeft energie en goesting om nog meer theater te maken."
Toneelstudio Gloriant
"Bij dit project kozen we voor De blinden, geschreven door Maurice Maeterlinck. Het repetitieproces verliep niet anders dan bij andere producties. Het wedstrijdaspect legde misschien een beetje druk, maar uiteindelijk zijn de voorstellingen, zoals bij andere producties, telkens opnieuw een uitdaging. Het publiek is ook een soort (strenge) jury. De repetities verliepen vlot en de feedback van Toneelhuis en andere contacten via OPENDOEK waren zeer verrijkend."
Kunst Veredelt
"In een klein dorpje met overwegend landbouwers, vissers, ambachtslui en arbeiders, in het uiterste noorden van Vlaanderen dicht bij de Nederlandse grens kwam een jonge onderpastoor op het idee een toneelbond op te richten. Het was E.H. De Meulemeester die zonder veel scrupules, zijn geesteskind, met de bescheiden naam "Kunst Veredelt", de 20ste eeuw instuurde.
2000, een nieuw millennium en een nieuwe thuishaven voor "Kunst Veredelt". Ontmoetingscentrum Ermenrike, een prachtige zaal, in de dorpskom van Kieldrecht werd vanaf dan onze vaste stek. Met twee vaste producties per jaar (in maart en november) en af en toe een jeugdproductie of een gastproductie, waar toch steeds een stevige investering mee gepaard gaat, is toneelspelen een bedrijfje op zich geworden."
Koninklijke Toneelgroep Streven
"Dit jaar viert tg Streven zijn zeventigste verjaardag. Officieel werd deze vereniging immers opgericht in 1944. De eerste echte voorstelling dateert echter van 24 juni 1945, nadat het groot bombardement op Mortsel de gemeente zo in rouw dompelde, dat de eerste geplande voorstelling (in 1944 dus) moest worden uitgesteld. Dat wil zeggen dat tg Streven intussen de pensioengerechtigde leeftijd ruimschoots heeft overschreden. Dat geeft ons echter geen vrijgeleide voor gezapigheid of inertie. We koesteren ons verleden, logisch als je niet minder dan zeven keer het Koninklijk Landjuweel won.
Azen is een pittige, eigentijdse versie van Shakespeare’s Othello, geschreven door Dimitri Leue, in een sfeer van zinderend verlangen en moordende jaloezie."
eTg-Ekers Theatergezelschap
"Het was in het najaar van 2002 dat enkele door de theatermicrobe geïnfecteerde leerkrachten beslisten om met een eigen toneelgezelschap van start te gaan. Al vlug sloten enkele oud-leerlingen zich daarbij aan en ontstond een gezonde mix van oudere en jongere enthousiastelingen: het Ekers Theatergezelschap. Sinds 2010 geniet het eTg van een nieuw bestuur dat een frisse wind door de vereniging joeg. We werden vervoegd door enkele nieuwe enthousiastelingen en creëerden zelfs een eigen productie onder naam van Tinne Plateau, ons gezamenlijk alter ego.
Om tot een eenvoudig verhaal te komen hebben we het aantal hoofdrollen herleid tot vijf. Enkel de koninginnen met hun minnen en Leicester blijven overeind. We voegden wel een krantenredactie toe die aan de hand van ritmische overgangen – deze ritmiek verwijst naar de ritmische opbouw van de originele tekst –de druk op beide koninginnen zo opvoert dat er na twintig jaar eindelijk een einde aan de vete komt"
.
Seizoen 2015-2016
Seizoen 2015-2016Overzicht voorstellingen en activiteiten
Na drie geslaagde edities zetten Toneelhuis en OPENDOEK, de belangenbehartiger van het amateurtheater in Vlaanderen, hun samenwerking verder voor deze vierde en laatste editie van amateurTONEELhuis.
Toneelhuis en OPENDOEK nodigden Antwerpse amateurgezelschappen uit om zich te buigen over het Toneelhuisrepertoire van het seizoen 2015-2016: Hedda Gabler (Ibsen), Caligula (Camus), De kinderjaren van Jezus (Coetzee) en Passions humaines (Mortier).
Vijf amateurgroepen participeerden dit seizoen: Compagnie Schmaltz (Schoten), ‘tist! (Mechelen), Tg Sehnsucht (Antwerpen), Tg Apasto (Deurne) en Lofttheater (Wilrijk).
Aan de deelnemende amateurgroepen werden in de loop van het seizoen dramaturgische inleidingen en masterclasses acteren, techniek, choreografie en kostuum aangeboden. Allemaal gegeven door specialisten in de materie. Medewerkers van Toneelhuis en OPENDOEK bezochten repetities en premières van alle groepen.
Twee van hen werden geselecteerd om hun voorstelling in de Bourla te spelen.
'tist!
Compagnie Schmaltz
Masterclasses
14 november 2015
Henk Vandecaveye
Acteren
19 december 2015
Thomas Verstraeten
Beweging
31 oktober 2015 & 11 november 2015
Marie Decorte
door Marie DecorteMasterclass Beweging
Omdat je op iemand wacht / Because you’re waiting for someone Omdat je iets gezien hebt / Because you’ve seen something Omdat je luistert / Because you’re listening Omdat je nadenkt / Because you’re thinking Omdat het je job is / Because it’s your job Omdat je niet weet waar je bent / Because you don’t know where you are Omdat je probeert om niet om te vallen / Because you’re trying not to fall over Omdat het je gezegd is van te blijven staan / Because you’ve been told to Omdat je niet wil bewegen / Because you don’t want to move Omdat je niet kan bewegen / Because you can’t move Omdat je gezien wil worden / Because you want to be seen Omdat je niet gezien wil worden / Because you don’t want to be seen Om een foto van je te laten maken / To have your photo taken"
Marie Decorte
Tg Sehnsucht
"Na een fijne samenwerking met ‘tist! vorig jaar kozen ze dit seizoen voor de Kinderjaren van Jezus. De kinderjaren van Jezus als vertrekpunt. De vraag wat het betekent anders te zijn, anders te denken? Hebben wij ruimte voor dat andere? Stel dat er vandaag een Messias, een redder van de mensheid zou opstaan, zouden wij die dan met open armen omarmen? Of eerder met kilheid bejegenen? Coetzee’s ‘anderen’ waren vluchtelingen. Terwijl we ons inlazen, brak de vluchtelingencrisis in alle hevigheid los. Die realiteit konden we niet buiten onze voorstelling houden."
Lofttheater
"Het Lofttheater werd vijftien jaar geleden opgericht door een kleine groep, die overbleef na Kunst adelt uit Hoboken. Daar was een jongerenwerking gestart, maar door de ontoegankelijkheid van de gebouwen moest de groep op zoek naar een nieuwe locatie. Dat werden de Rozenkranszalen van Wilrijk. In vijftien jaar tijd en met Hilde Van den Brande als drijvende kracht en kloppend hart van de vereniging, groeide de groep uit tot een familie van wel 65 leden met ongeveer 40 jongeren. Met een ploeg van jong (twaalf jaar) tot oud creëert het Lofttheater een waaier aan theaterproducties, van intiem kamertoneel in de kleine zaal tot kleurrijke voorstellingen in de grote zaal. Lofttheater is een enthousiaste hoop handen op één buik."
Tg Apasto
"Onze keuze viel meteen op Hedda Gabler, omdat het stuk over een vrijgevochten 19de-eeuwse vrouw gaat. Of dat vermoedden we althans nadat we de korte inhoud van de tekst hadden bekeken. We waren het er snel over eens om een hedendaagse versie van het werk te brengen. Voor ons was het van belang om dit toch wel lange stuk in te korten en in een meer energiek, hedendaags jasje te steken. Jurgen is niet meer fysiek aanwezig, Brack is de notarisdochter Laetitia geworden en als spreekbuis voor Hedda hebben we Betty er aan toegevoegd. Spanning, humor, jaloezie en liefde komen allemaal aan bod in de voorstelling."
Met dank aan
Met dank aan
Alle deelnemende gezelschappen
Katelijne Damen, Mokhallad Rasem, Bart Meuleman, Stijn Van Opstal, Inge Büscher, Rik Van Daele, Mathijs de Ridder, Joost Man, Bart Philipsen, Hans Vandevoorde, Henk Vandecaveye, Thomas Verstraeten, Marie Decorte, Ludo Teeuwen, Luc Rasson, e.a.
Erwin Jans, Lut Lievens, Petra Damen